مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

ویژگی های قرارداد کار

چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶ ب.ظ

قرارداد کار دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر قراردادها متمایز می سازد. مهم ترین ویژگی قرارداد کار تابعیت حقوقی کارگر نسبت به کارفرما می باشد. ب

دین معنی که کارگر باید به دستور و طبق نظر کارفرما و به حساب او اعمالی را انجام دهد و این خصوصیت است که قرارداد کار را از سایر قراردادها متمایز می نماید. تابعیت اقتصادی کارگر نسبت به کارفرما مشخصی دیگری برای تمیز قرارداد کار است. زیرا کارگر برای بقای خود از نظر اقتصادی متکی به مزدی است که در مقابل کار دریافت می دارد. قرارداد کار دارای خصوصیاتی است که ذیلا به برخی از موارد آن اشاره خواهد شد.


بند اول: رضایی بودن قرارداد

به استناد ماده ۴۹۷ قانون مدنی، توافق دو اراده، رکن لازم برای انعقاد قرارداد است، به تشریفات خاصی نیاز ندارد و جز در موارد نادر قرارداد به تراضی بسته می شود پس می توان گفت در حقوق ما اصل این است که عقد با تراضی واقع می شود نه تشریفاتی لازم دارد و ته تسلیم مورد معامله در وقوع و نفوذ پیمان مؤثر است و فقط می تواند از آثار و توابع تملیک و اجرای تعهد باشد.

بند دوم: مستمر بودن قرارداد کار

عقد مستمر عقدی است که در آن یکی از طرفین با هر دو ملزم به اجرای تعهدات مستمر پیش بینی شده در مهلت معین با تامین باند مانند عقد اجاره که در آن تعد موجر در تأمین منافع عین مستاجره و تعهد کارگر در انجام دادن کار مستمر در مقابل پرداخت اجارهبها و دستمزد در موائد معینه است. در مقابل عقد مستمر عقد قوری قرار دارد و آن عقدی است که در آن کلیه تعهدات هر یک از طرفین دقت واحد در یک زمان که مورد توافق آنان بوده باید اجرا شود مانند بیع عین معین که به موجب آن مبیع و تمن در محل معین باید تسلیم و پرداخت شود.

بند سوم: معوض بودن قرارداد کار

عقد معوض عبارت است از عقدی که یکی از طرفین در مقابل طرف دیگر تعهد به انجام امری می نماید و یا مال را می دهد و در عوض مالی را از طرف دیگر می گیرد و یا در مقابل تعهدی که طرف دیگر به نفع او می کنند تعهدی می کند. عقد معوض دارای دو مقوله است که یکی عوض و دیگری معوض تامیده می شود مقد بیع که دارای تمن و مثمن می باشد و هر یک در مقابل دیگری قرار گرفته است. هرگاه منظور متعاملین در عقد معوض تعادل بین عوض و معوض تباشد بلکه عوضی که در مقابل قرار داده میشود تاچیز باشد آن را عقد محابائی گویند.

بند چهارم: قایم به شخص بودن

شخص کارگر متعهد است و تعهدهای او جنبه شخصی دارد و شخص تالتی نمی تواند آن را اجرا کند و به ورات او هم منتقل نمی شود در واقع در قرارداد کار نوعی توافق میان طرفین صورت می گیرد که به موجب آن ادامه حیات قرارداد برخلاف میل یکی از طرفین ممکن نیست.

از همین رو می توان گفت که قرارداد کار به حقوق اشخاص بیشتر مربوط است تا به حقوق اموال زیرا موضوع این قرارداد مالی توشی نیست بلکه تعهدی است که به کارگر مربوط می شود

  • رضا شیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی