مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

طبق قانون مدنی حضانت و ملاقات فرزند از حقوق والدین می باشد و به جز موارد قانونی نمی توان والدین را از این حق محروم ساخت بنابراین برای خارج نمودن فرزند از کشور ،پدر و مادر هر دو باید راضی باشند اما اگر یکی از والدین راضی نباشد نمی توان فرزند را از کشور خارج نمود که در این صورت عمل غیرقانونی می باشد اما در صورتی که مصلحت طفل ایجاب نماید و در موارد ضروری مانند درمان و … می توان از دادگاه اجازه ی خارج کردن فرزند از کشور را مطالبه نمود که در این صورت دادگاه با رعایت مصلحت طفل و احراز ضرورت می تواند اجازه ی خروج فرزند از کشور را صادر نماید.

نفقه فرزند بعد از طلاق به عهده ی چه کسی است؟

نفقه ی فرزند در هر شرایطی با پدر می باشد بنابراین اگر والدین از هم جدا شوند باز هم پرداخت نفقه به عهده ی پدر می باشد.و پدر موظف است در آن شرایط بد روحی که بعد از جدایی والدین به فرزند وارد می شود،حداقل شرایط مادی مناسبی برای فرزندش فراهم نماید تا فشار کمتری به فرزند وارد آید.

مسئولیت نفقه فرزند بعد از فوت پدر با چه کسی است؟

در فرضی که پدر فوت نماید با توجه به اینکه حضانت فرزند با مادر می باشد اما نفقه فرزند به عهده جد پدری می باشد و پدربزرگ پدری موظف می باشد نفقه فرزند را پرداخت نماید اما در صورتی جد پدری فرزند فوت نموده باشد یا تمکن مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشد،نفقه ی فرزند به عهده ی مادر می باشد.

  • رضا شیری

قرارداد کار باید با اطلاعات کامل طرفین و با رضایت هر دو نفر امضاء شود، بنابراین در مواردی که قرارداد به اجبار کارفرما و به صورت سفید امضاء می شود، فاقد آثار حقوقی است. البته کارگر باید بتواند اثبات کند که قرارداد را به صورت سفید امضاء کرده است و اثبات این امر بسیار مشکل است.

قراردادهای سفید امضاء، در عمل می توانند به راحتی مورد سوء استفاده قرار گیرند؛ به عنوان مثال مواردی را می توان در قرارداد حذف یا اضافه کرد.در خصوص تحویل سفته، نظر به اینکه قرارداد با توافق منعقد می شود.

بنابراین کارفرما می تواند سفته بگیرد، منتهی توصیه می شود در قرارداد ذکر شود که سفته با چه مشخصاتی و دقیقاً به چه سبب صادر شده است تا جلوی سوء استفاده گرفته شود. در چنین وضعیتی، در صورت سوء استفاده، مسئولیت مدنی و کیفری مطرح می شود.

  • رضا شیری

وکیل تلفنی در آریا دادیار

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۳۷ ب.ظ

وکیل تلفنی به وکیلی گفته می شود که در آن شما می توانید براحتی سوالات خود را از وکیل تلفنی بپرسید و در همه زمینه سوالات تخصصی خود را بپرسید.

  • رضا شیری

در خصوص تخلیه ما دو صورت دعوای دستور تخلیه و حکم تخلیه را می توانیم مطرح کنیم.  در مواقعی که موعد قرارداد اجاره که به درستی تنظیم گردیده و دو نفر شاهد نیز آن را امضاء نموده اند تمام شده و مستأجر حاضر به تخلیه نمی باشد باید از شورای حل اختلاف محل وقوع ملک دعوای صدور دستور تخلیه به همراه اجرت المثل ایام تصرف با استناد به قرارداد اجاره را مطرح کرد که معمولاً سریعاً به نتیجه می رسد.  در موارد دیگری میبینیم که موعد قرارداد اجاره پایان نیافته اما مستأجر اجاره بهای چندین ماه را پرداخت ننموده و یا تعدی و تفریطی در ملک مورد اجاره ایجاد نموده که باعث ورود خساراتی به مؤجر شده است در اینگونه موارد مؤجر می تواند دادخواستی با عنوان درخواست صدور حکم تخلیه مستأجر و مطالبه ی خسارات را از دادگاه محل وقوع ملک به استناد کارشناسی و تأمین دلیل و همچنین مطالبه ی اجور معوقه را مطالبه نماید.البته باید بدانید در خصوص دعوای تخلیه حتماً مؤجر باید مبلغ ودیعه را در صندوق شورا بسپارد تا به راحتی بتواند تخلیه مستأجر را مطالبه نماید.

  • رضا شیری

شرایط تحقق شرکت در جرم چیست

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۷:۰۹ ب.ظ

-مجرمانه بودن عمل ارتکابی(عنصر قانونی)

2-مداخله مستقیم در عملیات اجرایی و وجود رابطه علیت و سببت(عنصر مادی)

3-علم و قصد مجرمانه که صرفاً برای تحقق شرکت در جرایم عمدی لازم است.(عنصر روانی)

4-تعدد مرتکب.

-آیا شرکت در جرایم غیرعمدی امکانپذیر می باشد؟

با توجه به ماده 27قانون مجازات اسلامی شرکت در جرایم غیرعمدی پذیرفته شده .قبل از قانون سال 52 شرکت در جرایم غیرعمدی پذیرفته نمیشد زیرا تصور علم و اطلاع و وحدت قصد که یکی از ارکان مهم شرکت در جرم است در جرایم غیرعمدی  یا متصور نیست یا بسیار کم رنگ است.اما مسایل حاد جرایم غیرعمدی به ویژه در مورد تخلفات از قوانین راهنمایی و رانندگی که منجر به تصادفات شدید و ایراد صدمه و جراحت و مرگ های ناگهانی بود،قانونگذار را وادار به آن ساخت که در جرایم غیرعمدی نیز شرکت را ملحوظ نظر قرار دهد.این رویه گرچه از نظر استنباط حقوقی ضعیف است اما از نظر علمی و صیانت جامعه قابل تأمل است.به هر حال قانون در این زمینه صراحت دارد و شریک در جرم غیرعمدی نیز مجازات مباشر را خواهد داشت.

-شرایط تحقق معاونت در جرم چیست؟

1-مجرمانه بودن عمل اصلی یا عنص قانونی معاونت

2-تحقق عنصر مادی معاونت به یکی از اشکال معینه ی قانونی،مقدم یا مقارن با جرم اصلی.

3-وجود رابطه سببیت میان فعل معاون و جرم اصلی

4-تحقق عنصر روانی معاونت یا توافق اراده و وحدت قصدین.

-آیا معاونت در جرایم غیرعمدی امکانپذیر می باشد؟

معاونت در جرایم غیرعمدی از موارد اختلاف بین حقوقدانان است:

عده ای معتقدند که معاونت در جرایم غیرعمدی وجود دارد زیرا عنصر روانی یا معنوی جرم از خطا تشکیل شده و بنابراین ممکن است یک جرم غیرعمدی ناشی از خطای مباشر و معاون باشد.

اما عده ای دیگر با این استدلال که سوءنیت یکی از شرایط تحقق معاونت است و در جرایم غیرعمدی نه تنها مجرم اصلی سوءنیت ندارد بلکه معاون او هم فاقد آن است،معتقدند که جرایم غیرعمدی نمی تواند معاون داشته باشد. رویه دادسراها  و محاکم جزایی ایران نیز با این نظر موافقند.

بنابراین با توجه به اینکه در شرایط تحقق معاونت، علم و اطلاع معاون و نیز وحدت قصد بین مباشر و معاون شرط است که در جرایم غیرعمدی ،عمدی وجود ندارد تا وحدت قصد تحقق یابد.بدین ترتیب معلوم می شود که در جرایم غیرعمدی معاونت وجود ندارد تا وحدت قصد تحقق یابد و در نهایت در جرایم غیرعمدی معاونت مفهومی ندارد.

-ضابطه ی تحقق بی احتیاطی و بی مبالاتی چیست؟

در واقع عرف ضابطه ی تحقق بی احتیاطی و بی مبالاتی می باشد.

درباره ی تعیین عرفی موارد بی احتیاطی و بی مبالاتی در یکی از آراء دیوان عالی کشور چنین آمده است: بی احتیاطی و بی مبالاتی ذکور در ماده 177قانون کیفری عمومی از اموری است که برحسب عرف و عادت این عناوین بر آن اطلاق می شود تا در صورت مؤثر بودن آن در وقوع حادثه موجب مسئولیت گردد.

گفتنی است که 1-بی احتیاطی ،در واقع انجام عملی است که یک شخص محتاط مرتکب آن نمی شود.بی احتیاط کسی است که بدون پیش بینی های لازم و متعارف اقدام به عملی می کند که منجر به صدمه ی بدنی یا تضرر شخص دیگر می شود. مثل راننده ای که با سرعت بیش از حد مقرر دفعتاً از کوچه فرعی وارد خیابان اصلی می شود و کسی را زیر می گیرد.

2-بی مبالاتی، در اصطلاح حقوقی ،بی احتیاطی به صورت ترک فعل است.یعنی انجام ندادن عملی گه انجام آن ضروری است.مثل فراموشی در تزریق آمپول به بیمار در ساعت معین که به پرستار دست می دهد و منجر به مرگ بیمار می شود.

3-همچنین عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی که در مواد قانونی به کار رفته است،عدم مهارت یا مادی است یا معنوی،نداشتن مهارت مادی در واقع نداشتن چابکی و تمرین کافی در اموری است که حسن انجام آنها مستلزم داشتن توانایی خاص می باشد.مانند رانندگی و عدم مهارت معنوی در نادانی نسبی یا مطلق حرفه ای خلاصه می شود.مثل مهارت طبیب در عمل جراحی.

4-مقصود از نظامات دولتی کلیه قوانین،تصویب نامه ها،آیین نامه ها و بخش نامه های دولتی است که بخشی از آن ها ممکن است ناظر به گروه یا طبقه ی خاصی باشد.مثل مقررات اشتغال به حرفه ی پزشکی ،یا اینکه جنبه ی عمومی داشته باشد مثل آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی.

-تفاوت اصلی اختلاس با خیانت در امانت در چیست؟

در خیانت در امانت ،هم کارمند و هم غیر کارمند می توانند مرتکب جرم شناخته شوند اما در اختلاس حتماً مرتکب باید کارمند دولت باشد و برحسب وظیفه ی او اموالی به وی سپرده شده باشد وگرنه اگر کارمند دولت نباشد ،جرم خیانت در امانت محسوب می گردد و اگر هم اموال به او سپرده نشده باشد جرم سرقت شناخته می شود.

منبع : ariadadyar.com/criminal-lawyer

  • رضا شیری