مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

وکیل پایه یک دادگستری

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۱۵ ب.ظ

وکیل به کسی بیان می شود که به جای موکل، اقداماتی را که خود موکل توانایی اجرا آن را دارد را برعهده می گیرد. در صورتی که نمایندگی با سند عادی و یا سند رسمی واگذار گردد، برای اجرا کار اداری و یا اجرا معاملات می توان استفاده کرد.

ولی با نمایندگی تنظیمی در دفترهای اسناد رسمی نمی توان از سوی شخص حقیقی و یا حقوقی مستقیماً به دادسراها و دادسرا ها رجوع و مسئله نمایندگی را اجرا داد ولی این امکان وجود دارد که در نمایندگی رسمی حق انتخاب وکیل دادگستری را اضافه کرد.

وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که با داشتن پروانه نمایندگی و عضو بودن در یکی از کانون های دادگستری از سوی اشخاص حقیقی و یا حقوقی دفاع از حقوق موکل و جواب دادن به ادعاها و علل و ارائه  آن ها را در دادسراها و دادسرا ها و ادارات ثبت اسناد و املاک قبول می کند.

هر شخص و یا اشخاص حقوقی می قادر هستند که به طور رهانه از بین وکیل پایه یک دادگستری، وکیل پایه یک دادگستری خود را انتخاب نمایند.

پرداخت مبلغ پرونده مانند هزینه های دادرسی، کپی، کارشناسی، تیپ، اوراق استفاده شده و تماس با گروه وکلای آریا دادیار بر عهده موکل وجود دارد که باید با اعلام وکیل آن را بپردازد.

نمایندگی چه هست؟

به طبق ماده 656قانون مدنی :نمایندگی عقدی است که به طبق آن یکی ازطرفین طرف دیگررا برای اجرا امری نایب خود می نماید.

ضابطه اساسی نیز انتخاب وکیل را به عنوان حق دوجانب در همه دادسرا ها ،مورد تایید قرارداده است.

نمایندگی در لغت به معنی سپردن و واگذار کردن است و در اصطلاح حقوقی، نمایندگی به عقدی بیان می شود که بر اصل آن یکی از دوجانب، طرف دیگر را برای اجرا کاری به عنوان وکیل انتخاب می کند. در ضابطه مدنی ایران در ماده 656وکالت اینچنین تعریف شده است: “نمایندگی به عقدی بیان می شود که بر اصل آن یکی از دوجانب، شخص دیگری را برای اجرا کاری وکیل خود می نماید.”

نمایندگی از جمله عقدهای بسیار متداول است، که در حال حاضر در صحنه های همگانی، بانک ها و اقتصاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. نمایندگی نوعی پیوند است که در نهایت به پذیرفتن موکل و ایجاب وکیل نیاز وجود دارد.

لزوم استفاده از وکیل دادگستری در دعاوی :

مشتقات دادرسی توانایی سوال ها دشوار و حساسی است که احاطه برآنها برای افراد غیرحقوقدان ،به راحتی و سرعت میسّر نمیشود. به همین سبب استفاده از وکیل میتواند بسیار راهگشا باشد.

ممنوعیت دخالت غیروکیل دادگستری :

به طبق ماده 55قانون نمایندگی مصوب 1315،تظاهربه نمایندگی وهمچنین مداخله ی اشخاصی که پروانه نمایندگی دادگستری ندارند درعمل نمایندگی دادگستری،به قید مجازات ممنوع شده است .

انواع نمایندگی

نمایندگی مطق:  بدین معناست که شخصی را برای همه کارهای وکیل دادگستری نماید و این نمایندگی کار اداری و مالی موکل را شامل می شود نظیر فروش و یا خرید و یا پرداخت هزینه خانواده که در این زمینه اعمال وکیل به اجازه ی موکل نیازی نخواهد داشت.

2-نمایندگی مقید: در نمایندگی مقید، مورد نمایندگی مشخص و تعیین شده وجود دارد و وکیل بایست در همان مورد مشخص، عمل کند، نظیر خرید خانه و یا فروش ماشین.

نمایندگی به سه نوع نمایندگی رسمی، عادی و شفاهی دسته می شود. مورد نمایندگی بایست موردی باشد که بر اصل ضابطه و یا به طور طبیعی در انحصار شخص نباشد نظیر نمایندگی در مجلس معامله که می بایست خودش اجرا دهد و این امکان را ندارد که شخص دیگری را به عنوان وکیل انتخاب کند.

دیگر اینکه خود شخص موکل بتواند آن را اجرا دهد، به عنوان مثال فردی که ورشکسته شده است از دخالت در اموال ممنوع بوده و نمی تواند در به خاص آن به شخص دیگری نمایندگی دهد. برای کسب دادهها از وکیل بین الملل به این لینک رجوع کنید.

تعهدات وکیل:

هر وقت از جرم وکیل خساراتی به موکل وارد گردد که مسبب آن وکیل باشد، وظیفه خواهد بود، وکیل بایست در تصرفات و کارهای خود مصلحت موکل را پیش روگیری کند و از اختیارات واگذار شده تجاور نکند.

وکیل در توکیل: به وکیلی بیان می شود که از سوی موکل خود اختیار مشخص کردن وکیل دیگری را برای او داشته باشد.

نمایندگی بلاعزل: به وکالتی بیان می شود که نمایندگی وکیل و یا فقدان عزی وکیل حین قرارداد لازمی شرط شده باشد.

طرق انقضای نمایندگی: با استعفای وکیل، با عزل موکل، با فوت یا جنون موکل و یا وکیل.

طرق فسخ نمایندگی: با از بین بردن متعلق نمایندگی، با اجرا کاری از طرف موکل که منافی با نمایندگی وکیل باشد و با اجرا مسئله نمایندگی از طریق خود موکل

نمایندگی اتفاقی

براساس ماده 2قانون نمایندگی اشخاصی که توانایی معلومات کافی برای نمایندگی باشنداما پروانه ی نمایندگی نداشته باشند، میتوانند در سال سه مرتبه با گرفتن جواز نمایندگی اتفاقی ازکانون مرتبط، برای اقربای سببی یا نسبی خودتا درجه دوم ازطبقه سوم نمایندگی نمایند.

  • رضا شیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی