مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

- تکلیف زوجین نسبت به یکدیگر چیست؟

معاضدت و حسن تفاهم در کلیه امور زندگی و زناشویی با استفاده از رایزنی و نظریه اجماع متخصصین و کارشناسان امور مربوطه

- آیا زوجه می تواند هر وقت که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند؟

بلی، در ماده 1082 قانون مدنی آمده است زن بمحض اینکه عقد شد مالک مهر میشود و هر نوع تصرفی را که بخواهد میتواند در آن بنماید.

- اگر زن دارای مهریه ای بیش از هزار سکه و بالاتر باشد، میتواند نسبت به وصول آن از زوج اقدام کند؟

در مصوبه اخیر قوه قضائیه آمده است تا وصول تعداد 110 عدد سکه ولو زوج استطاعت هم نداشته باشد، بدواً زوجه میتواند از دادگاه رأی بگیرد و بقیه مهریه منوط به تمکن و دارائی مرد است.

- باالفرض اینکه زوجه توانست حتی در صورت عدم معرفی مال رأی به وصول تعداد 110 عدد سکه یا معادل آن بگیرد و شوهر هم ثروتی نداشته باشد تکلیف چیست؟

در اینجا دو قاعده در دستور کار واقع شده است:

الف) زوج با اثبات عسر و حرج و معرفی شهود و اخذ رأی دادگاه میتواند طبق ماده 1083 قانون مدنی و مواردی که در قوانین جاری دیگر تعریف شده است نسبت به تقسیط مهریه آنهم بر حسب تشخیص دادگاه اقدام نماید.

ب) در صورت عدم اثبات قاعده اعسار و اینکه اقدامی در این راستا نشود و دارایی هم داشته باشد و از تأدیه مهریه استنکاف نماید زوجه می تواند وفق ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نسبت به تقاضای حبس زوج اقدام نماید.

 

- آیا راهکارهای دیگری هم وجود دارد؟

چنانچه زوج دارای مال و یا ثروت دیگری باشد پس از تعرفه آن توسط زوجه نسبت به توقیف و فروش آن توسط دادگاه اقدام می شود.

 

- آیا استثناء هم وجود دارد؟

البته در موارد 6گانه قانونگذار که در ذیل ماده 524 قانون آیین دادرسی مدنی تعیین شده مستثنیات دین تعریف شده است که مسکن و وسیله نقلیه و اثاثیه مورد نیاز زندگی و آذوقه و کتب و ابزار علمی و ابزار کار نباید توقیف یا بفروش برسند اما بموجب تبصره ذیل ماده 523 همان قانون احکام جزائی مستثنی از این قاعده هستند.

 

- اگر زوج از پرداخت مخارج و نفقه زوجه و افراد تحت تکفل خودداری کند چه راهکاری برای وصول یا الزام زوج به پرداخت نفقات وجود دارد؟

 

- صراحت ماده 642 قانون مجازات اسلامی ناظر به ماده 22 اسبق قانون حمایت خانواده از سه ماه و یکروز حبس تا 5 ماه و در ماده اخری تا یکسال حبس برای زوج در نظر گرفته است.

 

- اگر زوجه تمکین ننماید، تکلیف زوج چیست؟

 

راههای مختلفی در این باره وجود دارد، اول تقاضای تمکین از طریق دادگاه که اگر زوجه استنکاف نمود برخلاف مفهوم ماده 642 قانون مجازات اسلامی مستحق نفقه نخواهد بود، دوم در صورت استمرار پیش از 6 ماه از عدم تمکین عام و خاص زوج می تواند با اثبات تمکن نسبی خود تقاضای اختیار نمودن همسر دوم را از دادگاه خواستار شود، سوم باستناد ماده 1133 قانون مدنی حکم طلاق را از دادگاه بخواهد.

  • رضا شیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی