مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

شکایت از کارفرما توسط وکیل دادگستری

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۵۸ ب.ظ

لذا، اگر به هر دلیلی کارفرما برخی از حقوق کارگر را نابود نماید کارگر این امکان دارد در جهت دادگر حقوق خود از کارفرما شکوائیه کند. در اداره به مساله شکوائیه از کارفرما و جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

کارگر کیست؟

بر اصل ضابطه کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت دستمزد به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کارفرما می‌تواند حق‌السعی کارگر را در قالب‌هایی همچون مزد، حقوق، سهم سود و تا اینکه بن خرید کالا پرداخت کند. به عبارت دیگر تمام افرادی که به قصد معیشت برای دیگران کار می‌کنند، کارگر محسوب شده و از این عقیده، تفاوتی بین کارگر ساختمانی، برنامه‌نویس و تحلیل‌گر بازار سرمایه و وجود ندارد.

کارفرما کیست؟

کارفرما فردی حقیقی یا حقوقی است که کارگر در مقابل دریافت حق‌السعی برای او کار می‌کند و در برار پرداخت حقوق کارگر مسئول است.

کارگر در چه مواردی می تواند از کارفرما شکوائیه کند؟

به طور کلی شکوائیه از کارفرما، عمدتا در زمینه‌های مشخصی فرم می‌گیرد و بین پرونده‌های گوناگون شکوائیه از کارفرما شباهت‌ های زیادی وجود دارد که نشان‌ دهنده وجود نقص‌های بنیادین در ضابطه کار وجود دارد. در ادامه، به تعدادی از زمینه‌های شکوائیه از کارفرما عقیده خواهیم کرد.

فقدان پیوند قرارداد کارفرما با کارگر

بر اصل ضابطه کار، «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به طبق آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت چندگاهه یا مدت غیر چندگاهه برای کارفرما اجرا می‌دهد.»

بنابراین، در صورتی که کارگر سندی مبنی بر اشتغال نزد کارفرما در قبال تعهدات دوطرفه مشخص داشته باشد شانس کامیابی پرونده شکایت از کارفرما بالا خواهد بود. افزون بر این، هر سندی که بتواند  ارتباط کاری بین کارگر و کارفرما را اثبات کند، در نشست حل اختلاف مورد استماع قرار می‌گیرد. پرینت مدخل و خروج به کارگاه، پرینت دریافت حقوق و نمونه هایی از اسنادی است که می تواند نشان دهنده ارتباط کارگر و کارفرما باشد.

تعیین مزایایی کمتر از ضابطه کار برای کارگر توسط کارفرما

کارفرما نمی‌تواند در جریان تداوم کارِ کارگر، حقوق و مزایایی کمتر از ضابطه کار برای او منظور کند. به عبارت دیگر، بر اصل ماده ۸ ضابطه کار، «شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این ضابطه منظور ننماید.»

با این حال معمولا آن‌دسته از کارفرمایانی که می‌خواهند کارگری را با مزایایی کمتر از ویژگی تعیین شده در ضابطه کار به استخدام درآورند، اساسا به سمت پیوند قرارداد، بیمه‌کردن کارگر و تا اینکه ثبت همکاری شغلی بین خود و کارگر نمی‌ روند.

فقدان پرداخت حقوق کارگر پس از فوت کارفرما

به عبارت دیگر در فرم وجود قرارداد کاری قطعی، ورثه یک کارفرما، تمامی تعهداتی را که او به کارگر داشته، برعهده خواهند داشت. افزون بر این، هر شیوه تغییر حقوقی در وضع مالکیتِ کارگاه ( نظیر فروش یا اجاره کارگاه به دیگری، ادغام در موسسات و سازمان‌های دیگر و امثال آن‌ها ) تغییری در وضعیت کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته، تشکیل نمی‌کند.

  • رضا شیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی