مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی چک

پنجشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۲:۰۳ ب.ظ

تعقیب جزایی صادرکننده هنگامی امکان پذیر است که دارنده نزد مراجع قضایی، علیه وی شکایت کند. این شکایت باید در مهلت های مقرر در ماده 11 قانون صدور چک به وسیله بهترین وکیل چک به عمل آید. به موجب این ماده، جرائم مذکور در این قانون بدون شکایت دارنده چک قابل تعقیب نیست و درصورتی که دارنده چک تا شش ماه از تاریخ چک برای وصول وجه آن به بانک مراجعه نکند یا ظرف شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت شکایت ننماید، دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت. منظور از دارنده چک در این ماده شخصی است که برای اولین بار به بانک مراجعه کرده است و بانکها مکلفند به محض مراجعه دارنده ی چک هویت کامل و دقیق اورا در پشت چک باذکر تاریخ قید نمایند .

به موجب قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده 2 اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب  1376مجمع تشخیص مصلحت نظام مراد از خسارات و هزینه های وارد شده خسارات تأخیر تأدیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تازمان پرداخت که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و هزینه دادرسی و حق الوکاله براساس تعرفه های قانونی است. بدین منظور می بایست دادخواست ضرر وزیان تا اولین جلسه رسیدگی تقدیم مرجع قضایی رسیدگی کننده شود . اگر به در جستجوی وکیل دچار مشکل شدید سفیر صلح می تواند بهترین مشاوره حقوقی را به شما عزیزان معرفی کند.

2 ـ گواهی عدم پرداخت
برای مسئولیت صادر کننده چک بی محل، دارنده باید ثابت کند که چک بی محل فاقد محل است و یا به یکی از دلایل مذکور در ماده 2 قانون صدور چک نتوانسته است مبلغ چک را از بانک دریافت کند. اثبات این امر با هر دلیلی ممکن نیست، بلکه دارنده باید گواهینامه مخصوص را از بانک مربوطه دریافت کند و به مرجع رسیدگی قضایی ارائه دهد.

گواهی عدم پرداخت که سابقاً برای امکان تعقیب کیفری صادر کننده و اثبات مراجعه دارنده به بانک لازم بود با صدور رای شماره 536-20/7/69 هیئت عمومی دیوان عالی کشور که در مقام  وحدت رویه صادر گردیده است اهمیت به خصوصی کسب نموده و جای اعتراض عدم تأدیه را به ارائه گواهی عدم پرداخت، بدون اینکه نیازی به اعتراض عدم تأدیه باشد داده و ظهرنویسان و ضامنان چک را در برابر دارنده مسئول می شناسد. »

بنابراین به عقیده بهترین وکیل چک ارائه گواهینامه موضوع ماده 5 فقط وسیله اثبات ادعای عدم موجودی یا کسر موجودی و شرط لازم تعقیب کیفری است.

هرگاه گواهینامه مزبور ارائه نگردد به حکم ماده 11قانون صدور چک تعقیب صادر کننده مجاز نخواهد بود. البته صرف ارائه گواهینامه ای برای تعقیب کافی نیست، بلکه دارنده باید گواهینامه مزبور را به موقع از بانک درخواست کند و به موقع نیز آن را به مرجع قضایی ارائه دهد. مهلت تقاضای گواهینامه 6 ماه از تاریخ صدور چک و مهلت مراجعه به مرجع قضایی 6 ماه از تاریخ صدور گواهینامه بانک خواهد بود.

به عقیده بهترین وکیل چک مطابق ماده 210 در صورتی که بانک از صدور گواهی نامه عدم پرداخت خودداری نماید دارنده چک حق خواهد داشت از طریق مراجع قضایی اقدام به واخواست نماید واخواست نامه باید شامل مواردی از جمله مشخصات کامل پشت و روی چک و نیز مشخصات دارنده چک باشد. مأمور ابلاغ نیز درصورت مراجعه به بانک علت عدم پرداخت وجه چک و همچنین علت امتناع از صدور گواهینامه عدم پرداخت یا امتناع از امضاء یا مهر و امضای واخواست نامه توسط بانک را در واخواست نامه قید و امضاء کند. مقررات این ماده در قانون تجارت و قانون صدور چک بیان نشده و صراحتی در مقررات مذکور در این خصوص دیده نمی شود.

هنگامی که با مشکلات اعتباری و برگشت خوردن چک مواجه شدید ، استخدام بهترین وکیل چک ممکن است پاسخی برای بازگرداندن زندگی مالی خود به مسیر درست آن باشد. اگر قصد دارید با بهترین وکیل چک تماس بگیرید ، از چک لیست زیر استفاده کنید تا مدارک را جمع آوری کرده تا بهترین وکیل چک بتواند بهترین توصیه ها را به شما ارائه دهد. اغلب مردم نمی دانند از کجا شروع کرده و چه کاری را انجام دهند. این چک لیست ابزار پیشگیرانه مفیدی خواهد بود، بنابراین شما می توانید شروع به جمع آوری و سازماندهی مدارک مناسب کنید.

  • رضا شیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی